Aiheesta on kirjoitettu paljon
ja monenlaista. Mielestäni yksi hienoimmista, ellei hienoin, kirjoitus
humanistisen koulutuksen hyödystä − ja ylipäätäänkin − on pohjoisamerikkalaisen
kirjailijan David Foster Wallacen Kenyon collegessa pitämä päättäjäispuhe
vuodelta 2005 otsikolla This Is Water (Puhe alkuperäiskielellä löytyy esim.
täältä.
Kirjailijan itsensä lukemana − kenties alkuperäisessä tilanteessa nauhoitettuna
− se löytyy täältä. Kustannusosakeyhtiö Siltala on julkaissut kirjoituksen vuonna 2012 Juhani
Lindholmin varsin onnistuneena suomennoksena kokoelmassa nimeltään Hauskaa,mutta ei koskaan enää. Esseitä ja argumentteja. Kokoelman muutkin esseet ovat
loistavia; suosittelen!). Koska historia on humanistinen aine ja tiede, ja
koska Wallacen esiin nostamat seikat vastaavat monin paikoin omaa kokemustani
historian, ja muiden humanistisiksi luettavien tieteiden, arvosta olen valinnut
kirjoituksen antinatsikortilliseksi kivijalakseni.
Wallacen puheen − ja siis
myös humanistisen koulutuksen − ytimen muodostaa klisee ajattelemaan
oppimisesta. Vaikka sanonta sellaisenaan on lattea ja opiskelijoita
loukkaavakin, kääntyy se Wallacen taitavan kielenkäytön ja esimerkkien kautta
siihen, että oppimaan ajattelemisen oppiminen on taitoa suhteuttaa itsensä
muihin ihmisiin, taitoa katsoa maailmaa muuten kuin oman itsekkään minän kautta.
Taitoa ymmärtää, että muut ovat ihmisiä siinä missä itse. Ilman tällaista
taitoa ihminen altistuu ajattelemaan peruslähtökohtiensa kautta eli
omahyväisesti, katsomaan asioitaan vain omalta kannaltaan. Tällainen ihminen on
tuomittu loputtomaan yksinäisyyteen, sillä kaikki muut ihmiset ovat
vähäpätöisiä oman itsen rinnalla.
Historian kohdalla
itsensä suhteuttaminen muihin ihmisiin osuu harvinaisen hyvin maaliinsa.
Historian opiskelu opettaa (tai ainakin sen tulisi opettaa) asettumista toisen
ihmisen asemaan: ymmärtämään tämän poliittisia, kulttuurisia, uskonnollisia,
mitä tahansa lähtökohtia. Tämän lisäksi todellinen historian opiskelu,
asettaessaan oppijan kenties jo kuolleen ihmisen asemaan, opettaa ymmärtämistä
tuomitsemisen sijaan: menneisyyden ihmisen toiminnan muodoilla ja syillä voi
jossitella, mutta lopulta ihminen toimi (luultavasti) kuten parhaaksi katsoi.
Vaikka toimintaa voidaan arvostella, tulisi arvostelun sijaan kysymys olla,
miksi ihminen toimi siten miten hän toimi (vrt. Simo Mikkosen kirjoitus
Historiallinen empatia vai historiallinen perspektiivi?).
Wallacelle humanistisen
koulutuksen kautta omaksuttu tapa ajatella on vapautta. Vapautta ajatella ja
määritellä itse, mitkä asiat lopulta ovat merkittäviä ja mitkä eivät. Ajattelemaan
oppinut ihminen kykenee havaitsemaan oman uskomusjärjestelmänsä rajat ja
merkityksen siten, että tavoitelleessaan rajoja uskomusjärjestelmä ei syö
ihmistä elävältä.
Jälleen yhteys historian
opiskeluun on vahva. Paitsi että ajallinen perspektiivi pakottaa ihmisen
astumaan toisen ihmisen saappaisiin, se pakottaa ihmisen näkemään, että niin
sanotut totuudet ovat historiallisia ja siksi muuttuvia. Hienovaraisemmin
sanottuna, historia − kenties juuri ajallisen perspektiivin kautta − pakottaa
ihmisen kasvokkain omien inhimillisten lähtökohtien kanssa ja ennen kaikkea kyseenalaistamaan
nuo lähtökohdat. Kyseenalaistaminen on tärkeä osa tässä; se mahdollistaa oman
itsensä ytimen löytämisen ja määrittelyn vain ja ainoastaan omien lähtökohtien
perusteella. Toisin sanoen kyseenalaistamisen kautta ihminen joutuu (tai
pääsee) luopumaan kaikesta sellaisesta, mitä ei tunne omakseen. Lopputuloksena
on, tai pitäisi olla, oman itsensä tunteva ihminen.
David Foster Wallacelle
ajattelemaan oppiminen, ja siksi myös humanististen tieteiden opiskelu, on
elämän − ja erityisesti elämän − ja kuoleman asia: mikäli ihminen ei opi, että
hän pystyy itse määrittelemään mitä ja miten ajattelee, ihmiselon jokapäiväinen
tylsyys ja loputon merkityksettömyys ajavat hänet ennemmin tai myöhemmin
vähintään sisäiseen kuolemaan.
Itsekin haluaisin
ajatella, että historian opiskelu ja tutkiminen on kuoleman tärkeää (mutta
missään nimessä ei kuoleman vakavaa). Jossain mielessä se sitä onkin. Haluan
väittää, että historian opiskelu on opintomatka ennen muuta itseen ja omaan
ihmisyyteen, siihen mitä itse on ja miten itsensä suhteuttaa muihin ihmisiin ja
ympäröivään todellisuuteen. Tässä mielessä historian opiskelu ja tutkiminen on
ennen muuta itsensä ja oman elämän tutkimista − sitä, että tietää elävänsä ja
sillä on merkitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti