Fanny
Ruonaniemi, Anna Jäntti, Juulia Hakulinen & Reeta Tikkanen
Sellanen ol’ Viipuri
Linna |
Kuuden
päivän mittaiseen Pietarin matkaamme mahtui myös yksi päivä, joka oli omistettu
kokonaan Viipurille. Pietarista Viipuriin tulee matkaa noin 130 kilometriä,
joka taittui nopeasti bussilla yhdessä jyväskyläläisten ja HSE:n opiskelijoiden
kanssa. Edellisen päivän väsymys painoi päälle, joten parin tunnin bussimatka
oli oivallinen tilaisuus lepuuttaa jalkoja ja mieltä kulttuuriryöpystä
uupuneelle ryhmälle historian opiskelijoita.
Viipurin
historia on pitkä ja moninainen. Viipurin linna rakennettiin vuonna 1293, jonka
ympärille alkoi muodostumaan Viipurin kaupunki. Torkkeli Knuutinpojan perustama
kaupunki sai kaupunkioikeudet 1403. Kaikki tämä tapahtui Ruotsin vallan aikana,
joka jatkui aina 1700-luvun alkuun asti. Tämän aikakauden huomattavin perintö on kaupungin
infrastruktuuri.
Seuraavana
Viipuri siirtyi Venäjän vallan alle Pietari Suuren valloituksen johdosta vuonna
1710 Suuren Pohjan sodan aikaan. Tästä alkoi pitkä valtakausi, jonka kuitenkin
voi tulkita eri tavoin: vuonna 1812 Suomen saadessa Viipurin osaksi autonomista
suuriruhtinaskuntaansa voidaan se kokea joko suomalaiseksi tai venäläiseksi. Venäläiset
katsovat, että Pietari Suuren Viipurin valloituksen jälkeen, maa on menettänyt
kaupungin vain kahdesti: ensimmäisen kerran Leninin käskystä vuonna 1917 ja
toisen kerran toisen maailmansodan alkupuolella vuonna 1941.
Rautatieasema |
Tygils Knutsson |
Kaupunki siirtyi periaatteessa, ainakin ajatustasolla Suomelle
vuonna 1812, kun Suomi liitettiin Venäjän valtakuntaan, mutta kuitenkin
autonomisena alueena. Tänä aikana Viipuri sijaitsi Suomen rajojen sisällä.
Suomen itsenäistyttyä vuonna 1917 Neuvosto-Venäjästä, siirtyi Viipuri myös
konkreettisesti täysin suomalaiseksi kaupungiksi. Virallisesti kaupungin on katsottu
kuuluvan Suomelle 26 vuotta, vuosina 1917-1940 ja 1941-1944. Vaikka aika on
verrattain lyhyt, on Viipuri silti juurtunut suomalaisiin omana ’’menetettynä
kaupunkina’’. Myös Viipuri vastaa tähän yhteiselon aikaan monin tavoin, jotka
muistuttavat kaupungin ja Suomen yhteisistä vuosista. Vuodesta 1944 Viipuri on
ollut Neuvostoliiton ja Venäjän vallan alainen, mutta suomalaisuus silti puskee
yhä venäläisen kuoren läpi.
Viipurin linna |
Aallon sunnnittelema kirjasto |
Ensimmäisenä
suuntasimme kohti Viipurin linnaa, joka hallitsee vahvasti kaupungin katukuvaa.
Linna sijaitsee saarella ja muistuttaa tyyliltään pohjoismaista
linnanrakennusarkkitehtuuria. Opastuskierroksen aikana korostui Viipurin
monikulttuurisuus ja erilaiset narratiivit. Seinillä roikkuvat infotekstit
olivat kirjoitettu sekä venäjäksi, suomeksi, ruotsiksi että englanniksi.
Kierroksen päätteeksi saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua
kuuntelemaan asiantuntijoiden keskustelua Viipurin historian eri valtakausista
ja niiden erityispiirteistä.
Viipurin
linnan jälkeen kävimme tutustumassa ulkoapäin rautatieasemaan ja yleiseen
kaupunkikuvaan. Matkamme jatkui kohti Alvar Aallon suunnittelemaa
kaupunginkirjastoa, joka ryhmälle suomalaisia oli kotimaaylpeyttä herättävä
kokemus. Keskellä karua maaliskuista puistoa, avautui muusta näkymästä
poikkeava rakennus, joka olisi voinut ennemminkin kuvitella sijaitsevan
suhteellisen modernissa Jyväskylässä kuin historiaa huokuvassa Viipurissa. Kirjasto
oli positiivisesti yllättävä vierailukohde, jonka opastus osattiin tehdä
mielenkiintoisesti. Kirjastossa keskityimme pääasiassa rakennuksen kokemiin
vaiheisiin ja erityisesti sen restaurointiprosessit olivat tärkeitä.
Entinen Suomen pankki |
Koska olimme aikaisemmin
tutustuneet Viipurin historiaan ja erilaisiin narratiiveihin, oli paikanpäällä
koettu kokemus erittäin mielenkiintoinen. Viipurista luettu historia siirtyi
kirjan sivuilta suoraan silmiemme eteen ja saimme tarkkailla erilaisten
näkökulmien esiintymistä omine silminemme. Parhaat päivänsä nähneen kaupungin
alta hehkui monikulttuurisuus, mutta suomalaisille erityisesti suomalaisuus
pisti silmään pieninä yksityiskohtina. Osa katujen nimistä ja liikkeiden
kylteistä olivat suomeksi. Liikenteessä vilahtelivat Helsingin
kaupunginliikenteeltä ostetut bussit alkuperäisine suomalaisine teksteineen.
Vanha pankki, jonka seinää koristi massiivinen Suomileijona, unohtamatta tuota
Alvar Aallon suunnittelemaa arkkitehtuuriltaan muusta niin eriävää kirjastoa.
Suomalaisille kaupunki on merkittävä, jonka menettäminen on ollut rankka
kokemus myös henkisesti. Suomalainen henki on silti pysynyt yllä kaikesta
huolimatta, eivätkä paikalliset vaikuta siitä sen enempää välittävän. Viipuri
on niin suomalainen kaupunki, kuin se venäjällä sijaitessaan voisi ollakaan.
Kuvassa tekstin kirjoittajat |
Kokonaisuutena tämä kurssi oli aivan mahtava tilaisuus meille tutustua
Pietariin ja venäläiseen kulttuuriin, sekä ennen kaikkea historiaan. Kurssin
tehtävät auttoivat sisäistämään kokemusta ja tuomaan aivan uuden näkökulman eri
nähtävyyksissä. Työskentely ’kentällä’ oli avartavaa sekä oppimisen kannalta,
että myös yleisenä elämänkokemuksena. Kokemuksena matka toimi moitteettomasti,
ja jokainen varmasti sai hyviä muistoja ja uusia arvokkaita tietoja ja taitoja.
Tämän kaltainen opiskelumuoto on avartava ja mieluinen yliopisto-opiskelijalle.
Seura ja kurssin vetäjät olivat parhaat, mitä kuvitella voisi. Kiitollisuus
tällaisesta mahdollisuudesta on tunteista suurimpana jäänyt mieleen. Ehkä myös
suuri, ei niin salainen ihastuminen Pietariin
kaupunkina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti