Minäkin olin siellä. Nimittäin 10.–11.4.2015 Iitissä, missä
opiskeltiin historiaa historiallisen pitkän yhtäjaksoisen ajan (yleistä
tapahtumasta sen isän kirjoittamana täältä). Vaikka tapahtuma ei ehkä ole niin mullistava, että ihmiset
esittävät vuosikymmenten päästä toisilleen otsikon kysymyksen, uskon, että
verrattuna niin sanottuihin tavallisiin historian oppitunteihin, tapahtumalla
saavutettiin erilaisia oppimistuloksia.
Tässä kirjoituksessa tarkoitukseni on puntaroida omia kokemuksia
kurssilta. Erityisesti ajatus on esitellä ja pohtia mikä tehtävissä aiheutti vaikeuksia
opiskelijoille sekä puntaroida, miten ongelmat voisi tulevaisuudessa ylittää.
Havainnot on tehty erityisesti Historian käyttö -tehtävän aikana. Ennen asiaan paneutumista on yhtäältä todettava,
että kyseessä oleva tehtävä oli kokonaisuudessaan selkeästi haasteellisin
kolmesta tehdystä. Uskoisin, että tehtävä ei olisi ihan yksinkertainen
yliopisto-opiskelijoille ja ainakin minut se haastoi myös ohjaajana. Tätä
taustaa vasten, iittiläiset opiskelijat suoriutuivat tehtävästä kiitettävästi,
jopa erinomaisesti. Toisaalta on tuotava esiin se, että en ollut ensisijassa
paikalla tekemässä havaintoja kurssista, vaan ohjaamassa oppimista. Näin ollen
allekirjoitettu ei ole objektiivista dataa oppimisesta tai sen tuloksista, vaan
henkilökohtaista tulkintaani oppimisen ongelmakohdista.
Historian käyttö
-tehtävässä opiskelijat tutustuivat erilaisiin materiaaleihin, missä historiaa
on käytetty ”keppihevosena” tietyn asian ajamisessa, esimerkiksi tuotteen
myynnissä. Materiaalia tehtävään oli valikoitunut mainoksista, uutisten kautta
historialliseen fiktioon. Tehtäviä, ja siksi myös käytettäviä taitoja, oli siis
laidasta laitaan.
Ensinäkin suuri haaste opiskelijoille oli liittää materiaali
sen oikeaan kontekstiin ja nähdä se osana kokonaisuutta, palvelemassa tiettyä
tarkoitusta. Toisin sanoen opiskelijoiden oli hankalaa liittää materiaali
siihen ympäristöön missä se on syntynyt tai missä se on luotu. Näin ollen
opiskelijoille tuotti hankaluuksia luoda ymmärrystä siitä, mikä materiaalin
luojan tarkoitus historian käytölle on (ollut), miten se kuvaa kohdettaan ja miksi se
kuvaa sitä, siten miten se kuvaa.
Toiseksi ongelmia tuotti historian käytön kuvaaminen. Sain
sen vaikutelman, että tämä oli vielä vaikeampaa kuin kontekstiin liittäminen.
Kysymys tässä tapauksessa on nähdäkseni abstraktien asioiden muuttamisesta
käsitettävään muotoon, eli periaatteessa käsitteellistämisestä. Varsinkin
yksittäisten eri huomioiden liittäminen yhteen ja niistä raportointi, tuntui
hankalalta, jopa mahdottomalta. Toisin sanoen, opiskelijoiden oli vaikea
muodostaa havainnoista kattokäsitteitä, jotka liittäisivät yksittäiset huomiot
yhteen ja nostaisivat keskustelun yleiselle tasolle, missä eri historian käytön
keinot vertautuvat toisiinsa. Täytyy sanoa, että mikäli joku opiskelijoista
olisi pystynyt tämänkaltaiseen analyysiin, olisin todella yllättynyt. Kuitenkin
merkkejä siitä oli: esimerkiksi eräs opiskelijoista totesi, että raportin
kirjoittaminen on vaikeaa, koska ei ole sanoja, joita voisi käyttää. Tulkitsin
tämän tuskaiseksi huomioksi siitä, että periaatteessa tietää, mistä
materiaalissa on kyse, mutta ei osaa sanallistaa ajatusta.
Ongelmia tuotti siis yhtäältä materiaalin kontekstointi,
toisaalta materiaalin sisällön sanoiksi pukeminen. Vaikka jälkiviisaus on tylsää,
niin on syytä pohtia, miten näihin haasteisiin saattaisi olla mahdollista
vastata. Näin jälkikäteen ajateltuna koko tehtävähän kietoutuu kysymykseen:
miltä sinusta tuntuu kun katsot tai luet materiaalia? Kysymys herättää itsereflektioon. Sen kautta on yhtäältä mahdollista tunnistaa ajatukset ja tunteet, mitä
materiaali herättää itsessä sekä toisaalta sanallistaa/käsitteellistä nuo
ajatukset ja tunteet, eli muuttaa ne käsitettäväksi ja käsiteltäväksi.
Näiden lisäksi reflektion avulla on mahdollista ymmärtää se,
mitä materiaalin tekijä on historian käytöllä hakenut: mikä on viestin
tarkoitus? Tekijän intentio voi olla historiallista siinä mielessä, että
tulkinta muuttuu ajallisessa kontekstissa (eli ihmiset menneisyydessä ovat
ymmärtäneet viestin tarkoituksen eritavoin kuin nykypäivän tulkitsija), ja
siksi on syytä pohtia, miten viesti on kenties vastaanotettu siinä ajassa,
jossa se on tehty; mitä se kertoo ajasta, missä materiaali on syntynyt?
Kysymysten kautta voi pohtia myös sitä, miksi
menneisyys materiaalissa kuvataan sellaisena kuin se kuvataan? Näin reflektion
avulla on mahdollista pohtia, miksi materiaali saa katsojan ajattelemaan tai
tuntemaan siten, miten hän tuntee. Hienovaraisemmin sanottuna kysymys on siitä,
että havainnoidaan miten ihmisten ajattelua historian avulla ohjaillaan (olipa
kysymys sitten poliittisesta tai kaupallisesta ohjailusta). Tässä mielessä
kyseisenlainen tehtävä opettaa kriittistä ajattelua. Se opettaa opiskelijat
tunnistamaan materiaalin ja keinot, joilla heitä koetetaan ohjailla. Lopulta tehtävä opettaa kenties myös sen,
miten ohjailuun on mahdollista vastata ja varautua. Melko hienoja taitoja
oppia, eikö? Taidan tietää millä kysymyksellä aloitan, mikäli joskus pääsen
vielä joskus kyseisenlaista tehtävää ”opettamaan”.
Ensinnäkin erinomainen otsikko, hyvin sopii historian käyttö -teemaan :)
VastaaPoistaKuten jo heti kurssin jälkeen puntaroimme ja sinä Mikko sen vielä sanoit, että olisi ollut vaikea nähdä itsensä näiden lukiolaisten asemassa puntaroimassa samoja tehtäviä, samoja kysymyksiä. Vastaavaa analyyttisyyttä ei ainakaan itsestäni omina lukiovuosina löytynyt.
Tuo mainitsemasi ajallinen konteksti, missä ajassa materiaalit ovat syntyneet ja mikä vaihtelu saattaa olla ns. aikalaisen tekemässä tulkinnassa verrattuna nykytulkintaan on mielestäni erittäin aiheellinen, vaikkakin erittäin monet materiaalit olivat syntyneet ns. nykyaikana (2000-luvulla), mutta ei tietenkään kaikki.
Loppujen lopuksi ollaan ehkä - kuten toit esille - sen perimmäisen kysymyksen äärellä, että miksi historiaa edes kannattaa opiskella. Jos tämän kaltaisilla materiaaleilla pystytään haastamaan oppilaan ajattelua "äärimmilleen", pohtimaan oikeita käsitteitä, pohtimaan kontekstia ja pohtimaan omia "tunteita" mitä materiaali herättää ja tämä kaikki yhdistettynä lähdekritiikkiin ollaan varmasti - kuten edelleen jo totesit - melko hyvällä polulla.
Kiitos Mikko kun olit mukana :)