Matin ja Mikon Iitti 24h-kurssin innoittamana saimme
Susannan kanssa viimein kirjoitettua vuoden alussa tekemämme opetuskokeilun – pedagogisen
kaupunkihistorian kurssin aineenopettajaopiskelijoille Roomassa matkapäiväkirjan
muotoon. Kurssilla tehdyt tutkivan oppimisen mukaiset kokonaisuudet tulevat
kevään aikanaan myös näytille tähän blogiin. Matkakertomus on jaettu kolmeen
osaan, jotta mukaan saatiin myös kuvitusta.
Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitoksen
tutkijatohtori Susanna Niiranen ja opettajankoulutuslaitoksen lehtori Matti
Rautiainen järjestivät lukuvuonna 2014-2015 historian aineenopettajaksi
opiskeleville mahdollisuuden osallistua pedagogiselle kaupunkihistorian
kurssille Roomassa. Työskentely aloitettiin syksyllä 2014 Jyväskylässä ja
saateltiin tämän kurssikuvauksen ja tehtävien muodossa loppuun keväällä 2015.
Kaksiviikkoisen Rooma-jakson aikana tutustuttiin Rooman
ajallisiin ja kulttuurisiin kaupunkihistorian kerrostumiin antiikista
nykyhistoriaan sekä pedagogisiin menetelmiin, joilla kaupunki- ja
paikallishistoriaa voidaan opettaa. Työtapoina olivat luennot, ekskursiot sekä
ohjattu ja omatoiminen opiskelu Villa Lanten kirjastoa ja mahdollisia muita
paikallisia kirjastoja/arkistoja hyödyntäen. Opetus sisälsi myös Villa Lanten
henkilökunnan opetusta. Lisäksi tehtiin kouluvierailu Pomezian Blaise Pascal
-lyseoon, jossa pidettiin historian oppitunteja. Ohjelma oli kokonaisuudessaan
seuraava.
Esittelemme tässä kurssin toteutuksen Roomassa
matkapäiväkirjan muodossa sekä opiskelijoiden laatimat itsenäiset työt. Näissä
töissä opiskelijoiden tehtävän oli valita yksi kohde Roomasta ja laatia siihen
tutkivan oppimisen mukainen opiskelukokonaisuus lukio-opiskeluun.
19.1
Matkamme aloitus oli suunniteltu tarkasti päivän luonteen
vuoksi. Meidän oli päästävä aamulennolla Roomaan, jotta pääsisimme
perinteiselle, jo 30:tta kertaa järjestettävään ekumeeniselen pyhän Henrikin
messuun Santa Maria sopra Minerva -kirkkoon, joka sijaitsee vastapäätä
Pantheonin takakulmaa. Järjestelyt onnistuivat, kuten pitikin.
Messu toteutettiin vuonna 2015 luterilaisen kaavan mukaan ja
toimitusta johti Porvoon hiippakunnan piispa Björn Vikström. Saarnan oli
laatinut Suomen katolisen kirkon pää Teemu Sippo, joka oli sairastunut, joten hänen
laatimansa saarna luettiin ääneen. Paikalla oli myös tätä tilaisuutta varten
koottu kymmenen laulajan kamarikuoro, jonka laulu pääsi oikeuksiinsa upean
akustiikan omaavassa kirkossa.
Messusta jatkoimme kävellen Piazza Farneselle,
birgittalaisluostariin, jossa sisaret tarjosivat messuun osallistujille ruokaa
sekä virvokkeita. Birgittalaisluostarissa toimii myös hotelli. Paikka on
erittäin hyvin restauroitu, upea kokonaisuus. Tapasimme vastaanotolla
suomalaisen birgittalaissisaren Marja-Liisan, joka kuultuaan taustoistamme,
kutsui meidät toisella Rooman viikollamme tutustumaan luostariin ja erityisesti
siellä oleviin pyhän Birgitan huoneisiin.
20.1.
Edellisen päivän erityisen ”Suomi Roomassa” -tapahtuman
jälkeen aloitimme matkan varsinaiseen
teemaan eli kaupunkikulttuurin
kerrostumiin tutustumisen antiikin rakennushistorian kautta. Kävelimme Suomen
Rooman Instituutti Villa Lantesta Gianicolo -kukkulalta Tiberille (Tevere)lle ja joen yli Forum
Boariumille, josta löytyvät kaksi hyvin säilynyttä tasavallan ajan temppeliä
eli pyöreä Herkuleksen temppeli, jota
kansan suussa kutsutaan Vestan temppeliksi sen muotonsa vuoksi (vrt. Forum Romanumin
pyöreä Vestan temppeli) sekä Portanuksen suorakulmion muotoinen temppeli.
Sateen yltyessä runsaaksi, otimme pienen mukavuushypyn ja kävimme läpi paikan
erityisyyttä Santa Maria in Cosmedin -kirkon katon alta samalla kun osa meistä
kävi testaamassa totuuden Bocca della Veritàssa eli totuuden suussa (kenenkään
käsi ei jäänyt matkalle).
Forum Boarium valittiin lähtöpaikaksi sen vuoksi, että
olimme suunnitelleet kävelyretken yhdenlaisen kronologian mukaan eli
säilyneiden rakennusten ja paikkojen ajallisen jatkuvuuden mukaan tasavallan
ajasta keisarien aikaan. Lisäksi voi ajatella, että kun Palatinus -kukkulakin
oli heti alkumetreillä silmänkantaman päässä, oli myös Rooman toisen myytin
Romuluksen ja Remuksen löytöpaikka hyvin lähellä. Toisen myytin liepeille menimme
toisella viikolla, kun vierailimme Pomeziassa, kaupungissa lähellä Välimeren
rannikkoa, jonne Aenaeaan sanotaan rantautuneen pitkältä matkaltaan Troijasta
kohti jumalten hänelle määräämän tehtävän – Rooman kaupungin perustamisen –
täyttämistä.
Forum Boariumilta teimme siirtymän Marcelluksen teatterille,
minkä ympäristössä tutkailimme raunioiden päällä olevien asuin-/toimistotilojen
olemassaoloa ja niiden rinnakkaiseloa.
Capitolium oli antiikin aikana Juppiterin palvontapaikka,
jonka Michelangelo suunnitteli nykyiseksi renessanssiaukioksi 1500-luvulla.
Miltä se näyttäisikään, mikäli sen Piazza Venezian puoleista sivua ei
komistaisi valkoinen kermakakku eli Vittor Emmanuelin muistomerkki. Kaarsimme
renessanssiaukion kulmasta Forum Romanumin näköalapaikalle, josta avautui
Capitoliumin puoleinen antiikin Rooman
keskus. Sieltä jatkoimme Colosseumille ja Konstantinuksen kaarelle. Samalla
siirryimme tasavallan ajasta keisareiden aikaan.
Kävelykierroksen kolmanneksi teemaksi olimme valinneet
antiikin vaikutuksen nyky-Roomaan. Forum
Boarium, Capitolium-kukkula, Forum Romanum ja Colosseumin alue ovat muistoja ja
nähtävyyksiä antiikin ajasta.
Pantheon, antiikin parhaimmin säilynyt rakennus Roomassa, on
muuttunut kirkoksi. Piazza Navonan aukio puolestaan on saanut muotonsa antiikin
stadionista, jonka keskelle Bernini teki upean suihkulähteen ja jonka ympärille
roomalainen elämänmuoto on rakentunut ruuan, huvien ja yhdessä olemisen
ympärille. Hieno esimerkki kaupunkien kerrostumista, missä paikan muoto ja historian
erilaiset ratkaisut luovat nykyihmiselle hienot puitteet, mihin sijoittaa oma
elämä.
Lopuksi seisoimme hetken Enkelten sillalla katsomassa
Castel’ Sant Angelon jyhkeää silhuettia. Linnoituksenperustana on keisari
Hadrianuksen mausoleumi, joka liittää paikan antiikkiin, mutta jonka yleinen
olemus tulevana paavillisena linnoituksena kurkottaa keskiaikaan,
kävelyretkemme teemaan torstaina 22.1.
Iltapäivän päätteeksi kävimme vielä läpi matkamme kannalta
kaksi olennaista tehtävää eli pedagogisten tutkimuskohteiden idean ja toteuttamisen
Roomassa sekä kouluvierailuun ja siellä tapahtuvaan opetukseen liittyviä
asioita.
21.1.
Villan Lanten johtajana toimii Tuomas Heikkilä, jonka
tutkimusaiheena ovat tällä hetkellä aika ja kalenterit. Kymmenen vuotta sitten
hän julkaisi Pyhän Henrikin legendan eli kriittisen edition yhdestä suomalaisen
kirjallisuuden alkujuuresta eli katolisen kirkon laatimasta pyhän Henrikin
elämästä ja ihmeistä. Koska olimme täällä pyhimyksen kuolinpäivänä vietettävän
messun aikaan, oli Heikkilän luento mitä mainioin tapa syventää ymmärrystä niin
pyhästä Henrikistä kuin hänen ympärilleen liittyneistä asioista.
Heikkilä esitteli tutkimuksensa keskeiset näkökulmat ja
johtopäätökset sopivasti popularisoiden. Lallin ja Henrikin kohtaaminen on monella
tapaa mielenkiintoinen ja dokumentaatioidensa valossakin erinomainen esimerkki
johdatella oppilaat historiallisen tiedon äärelle. Tämän Suomen historian
kannalta keskeiseksi nostetun tapahtuman rinnalle Heikkilä toi erityisesti
esiin pyhän Henrikin tunnettuuden keskiaikaisena pyhimyksenä. Hänet tunnettiin
Suomen lisäksi erityisesti Ruotsin Uplannissa sekä muuallakin Euroopassa. Jopa
Italiasta löytyy kaksi Henrikin kuvaa, joista etenkin toisessa kuvakieli on
hyvin eteläeurooppalainen (Lallin aseena on miekka ja ympäröivä miljöö on
antiikkimainen roomalaisine pylväineen).
Loppupäivä oli varattu oman työn tekemiselle.
22.1.
Rooman kävelyretket jatkuivat nyt keskiaikaan, erityisesti
varhaiskeskiaikaan Villa Lanten intendentti Simo Örmän opastuksella halki
Trasteveren Aventinuskukkulalle. Kohteina oli neljä kirkkoa: Santa Maria In
Trastevere , Santa Cecilia (Trasteveressä) sekä Santa Maria in Cosmedin ja
Santa Sabina (Aventinuksella).
Ihastelimme kirkkojen arkkitehtuuria ja tutustuimme moniin
yksityiskohtiin, esimerkiksi mosaiikkeihin ja Santa Sabinan massiivisiin
puupanelioviin, jotka sisältävät vanhimman tunnetun
ristiinnaulitsemiskuvauksen. Opimme myös tarkkailemaan monia tyylipiirteitä,
muun muassa kosmaattisia lattioita. Erityisen vaikuttava oli Santa Ceciliasta
löytyvä Pietro Cavallinin fresko ”Viimeinen tuomio” (n.1290-luku). Se ei ole
itse kirkossa, vaan kirkon pääsisäänkäynnin vieressä on muutaman porrasaskelman
korkeudella ovi, jonka ovikelloa soittamalla on mahdollisuus päästä katsomaan
freskoa. Katsominen maksaa muutaman euron, mutta on sen väärti jo pelkästään
siksi, että todella harvoissa paikoissa pääsee katsomaan freskoa näin läheltä.
Lisäksi Cavallinin fresko on tunnelmaltaan, väreiltään ja tulkinnaltaan
lumoava.
Loppupäivä oli varattu töiden tekemiselle.
23.1 ja 24.1.
Päivät oli varattu oman työn tekemiselle ja niiden lomassa
23.1 pidimme yhteisen illanvieton Villa Lantessa.
25.1.
Ripaus nykykulttuuria on tämäntyyppisillä reissuilla
paikallaan ja aloitimme aamun Porta Portesen kirpputorilta. Jatkoimme päivää
iltapäivällä Pietarinkirkossa, jossa Tuija esitteli omaa kohdettaan ja siihen
liittämäänsä pedagogista, tutkivaa ideaansa.
26.1.
Pomezia on pieni kaupunki Rooman kupeessa (lounaassa).
Siellä toimii Liceo Blaise Pascal, jossa on kaksi erillistä linjaa – klassinen
ja luonnontieteellinen. Koululla on yhteistyötä Jyväskylän Kilpisen koulun
kanssa ja olimme sopineet koulun kanssa, että tulemme ensin tutustumaan ja
sittemmin pitämään (keskiviikkona 28.1) tunteja koululle. Koska matkanteko
kesti metrolla ja sitten bussilla ja lopulta pari kilometriä kävelleen lähes 2
tuntia, emme olleet koululla ihan kahdeksalta. Muutamakin tunti riitti siihen,
että Suomeen verrattuna systeemissä on paljon samoja piirteitä, mutta myös
valtavasti erilaisuutta: ei välitunteja, tuntien sisällöt ja työtavat
erilaisia, kuten myös lasten ja opettajien tapa olla. Joskus on tarpeellista
mennä riittävän kauas ymmärtääkseen omaa ja lähellä olevaa.
Tulomatkalla tutustuimme Juhan kohteeseen (Tre Fontane-luostari;
paikka, jossa legendan mukaan Paavali mestattiin).
27.1.
Rooman yliopiston, La Sapienzan, kasvitieteellinen puutarha
sijaitsee aivan Villa Lanten alapuolella. Keidas keskellä suurkaupunkia tarjoaa
kasveja eri puolilta maailmaa erilaisten puutarhojen ja kasvihuoneiden muodossa
vierailijan kaikille aisteille tutustuttavaksi. Tammikuussa vierailijoita oli
todella vähän, ja olimme puutarhureiden ohella ainoat ihmiset koko alueella,
oppaan lisäksi. Touko- tai elokuussa paikka on varmasti näyttävämpi kuin
tammikuun lopulla, mutta saimme kyllä riittävän kuvan siitä, millainen työ
puutarhassa on tehty, jotta näyttävä kasvikokoelma saataisiin yhteen paikkaan
ihmeteltäviksi. Ruukutkaan eivät olleet arvottomimmasta päästä. Kuvassa Ruotsin
kuningatar Kristiinan käyttämä kylpyamme on saanut uuden kodin puutarhan
kasvihuoneessa.
Roomassa paljon oleskelleeseen Kristiinaan törmäsimme
monessa kohtaa, muun muassa koko opaskierros alkoi Largo Cristina di Svezian
aukiolta.
Oppaamme oli vapaaehtoinen, joka ei varsinaisesti kuulunut
henkilökuntaan, vaan oli aasialaisista kasveista kiinnostunut tutkija. Hänen
opastuksensa oli asiantuntevaa ja innostunutta. Näimme
myös tillandsia-kasvi, joka on saanut nimensä löytäjänsä, Turun akatemian
professorina 1600-luvulla toimineen Elias Tillandzin, mukaan.
Paikka oli kiinnostava muistutus siitä, että
viherympäristöt, kuten puistot ja puutarhat, ovat yhtälailla ihmisen rakentamaa
kulttuuriympäristöä rakennusten ohella.
28.1
Paluu Pomeziaan, tällä kertaa opettamaan. Kahdessa kolmen
hengen ryhmässä opiskelijat olivat laatineet kaksi opetuskokonaisuutta.
Toisessa vertailtiin suomalaisia muinaisjumalia antiikin jumaliin ja toisessa
fasismia Suomessa ja Italiassa.
Neljä oppituntia olivat kokoelma sattumuksia,
ennakoimattomien tilainteiden eteen joutumisia, kiinnostavia keskusteluja,
vertailuja ja kysymyksiä. Yksi oppitunti jäi jopa väliin, kun tunteikkaalla
napolilaisopettajalla oli tarve läksyttää opiskelijoita, jotka hänen mielestään
olivat laiminlyöneet tehtävänsä.
29.1
Moni Rooman kävijä on selaillut vihkosia, jossa on kuvia
antiikin Rooman raunioista. Kuvien välissä on muovikalvoja, jotka laitetaan
valokuvan päälle ja niiden avulla lukija pystyy näkemään, millainen kyseinen
paikka todennäköisesti oli antiikin Rooman loiston aikakautena. Kyseisiä rekonstruktiovihkosia
voi edelleen ostaa Rooman alueella olevilta matkamuistojen kauppaajilta, mutta
myös jotain aivan uutta ja ennen kokematonta on tarjolla. Tähän pääsimme
tutustumaan Ria Bergin suunnittelemana päivänä.
Uusimmalla audiovisuaalisella tekniikalla on luotu keskelle
Roomaa mahdollisuus nähdä välähdyksiä aidolla asuinpaikalla siitä, millainen
oli roomalaiseen yläluokkaan kuuluneen perheen talo ja elämä. Keisari Trajanuksen
voitettujen daakialaissotien kunniaksi pystytetyn pylvään lähellä sijaitsee
Palazzo Valentini, joka toimii porttina antiikin maailmaan.
Palatsin alapuolella on tehty useita kaivauksia eri
aikakausina, eikä vähiten siksi, että alueella on ajateltu sijaitsevan
Trajanuksen kunniaksi pystytetyn temppelin, jonka olemassaolosta ei kuitenkaan
ole löydetty jälkiä. Viimeisimpien kaivausten löydöt viittaisivat viimein
siihen, että paikalla on todellakin ollut keisarille pyhitetty, ilmeisen
massiivinen temppeli
Palazzo Valentinin alapuolelta, melko syvältä maan alta
löytyneet rauniot on kaivettu esiin niin, että niiden päälle on tehty lasinen
lattia. Tämän päällä vierailuryhmät kulkevat läpi opastetun kierroksen.
Kyseessä on mykkä opastus siinä mielessä, että opas osoittaa lähinnä, minne
kulloinkin katsotaan ja mihin mennään.
Loppua onkin vaikea kuvata – se täytyy kokea. Äänet, valot, kuvat ja
musiikki loihtivat maailman, jota missään museossa ei ole aikaisemmin koettu.
Nauhalta tuleva kertoja ääni kuuluu Italian tunnetuimmalle tieteen
popularisoijalle Piero Angelalle.
Näyttelyä päivitetään jatkuvasti. Uusien kaivausten myötä
myös uusi tieto saadaan yleisön ulottuville elämyksellisessä ja kiinnostavassa
muodossa. Sen koettuaan ei oikeastaan voi olla kiinnostumatta historiasta.
Samalla museokierroksella kävellään myös Italian
diktaattorin Benito Mussolin bunkkerin vierestä. Sisällä ei kuitenkaan käydä, mutta
selväksi käy, että Mussolini ihaili antiikin Roomaa ja pyrki luomaan
fasistisesta Italiasta uuden Rooman.
Yksi Mussolinin tähän liittyneistä projekteista oli Via dei
Fori Imperiali, jonka Mussolini rakensi keskelle antiikin Roomaa uuden Italian
paraatikaduksi Colosseumilta Piazza Venezialle. Samalla Rooman keisareiden
rakennusten jäänteet jäivät suurilta osin paraatikadun alle.
Paraatikatua ei kuitenkaan ole siirretty ja foorumeiden
kokonaisuutta on katukuvasta sellaisenaan vaikea hahmottaa edelleen (ilman
selventävää karttaa), mutta Trajanuksen kauppahallien yhteydessä on uusi
keisarifoorumeista ja niiden historiasta kertova näyttely. Palazzo Valentinin
kaltaisen multimediaspektaakkeliin keisarifoorumeista kertova näyttely ei yllä,
mutta toimettomana ei tarvitse sielläkään olla.
Mykistävintä museossa ovat k rekonstruktiot antiikin foorumeista
sekä ennen muuta rakennusten ja taideteosten mittasuhteita kuvaavat
esillepanot. Esimerkiksi keisari Augustuksen patsaasta säilyneet pienet
jäänteet mykistävät katsojan. Kun Augustuksen sormen niveltaite on kooltaan
oman pään kokoinen, voi sen perusteella helposti kuvitella monumentaalisen
muistomerkinkin.
Perusnäyttelyn lisäksi museossa on mahdollisuus kävellä
Trajanuksen kauppahallien jäänteillä sekä itse forumilla, jossa on jälleen
mahdollista vierailla. Kauppahallien tasanteilta puolestaan on varsin hyvät
näkymät antiikin Rooman ydinpaikoille.
Kokonaisuutena Rian opastus keisarifoorumilla höystettynä
modernilla museopedagogiikalla oli todella toimiva oppimiskokonaisuus. Rian
asiantunteva johdatus alueen arkkitehtuuriin ja elämään nosti museoelämysten
arvon moninkertaiseksi.
30.1
Kuudesta opiskelijoiden työstä kaksi oli käsitelty
aikaisemmin viikolla. Nyt oli aika lopuille neljälle: Anrin San Sebastianon
katakombi
Nikon Kapusiinimunkkien hautakammiot (luukirkko),Tapion roomalainen
jalkapallokulttuuri sekä Johanneksen Antonio
Gramscin vankilavuodet. Viimeisimpään tutustuttiin Villa Lanten parvekkeelta, mistä
näkyi Regina Coelin vankila, jossa Gramsci oli ollut vangittuna.
31.1.
Viimeisenä yhteisenä tapahtumana kokoonnuttiin Villa Lanten
keittiöön pitsan ja muiden italialaisten herkkujen ääreen arvioimaan koettua,
tehtyä ja nähtyä. Halukkailla oli myös mahdollisuus tutustua iltapäivällä pyhän
Birgitan huoneisiin Piazza Farnesella.
Opiskelijoiden laatimat oppimiskokonaisuudet tulevat näille
sivuille kevään 2015 aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti