Pitäisikö opiskelijoiden sitten tietää, mitä 9.11.1989 tapahtui Saksassa? Pitäisi tietysti. Heidän pitäisi tietää se siksi, että Berliinin muurin murtumisesta on käyty tiedotusvälineissä lähiviikkoina varsin paljon keskustelua. Aiheesta on julkaistu lukuisia lehtijuttuja ja siitä on näytetty televisiossa niin dokumentteja kuin uutispätkiäkin. Ehkä tätä enemmän heidän tulisi kuitenkin tietää, miksi Berliinin muuri rakennettiin, millaisia vaikutuksia sillä oli ja miksi sen murtuminen oli niin tärkeää. Heidän tulisi siis ymmärtää se, mitä Berliinin muuri ja sen murtuminen symboloi.
Historian taitoihin kuuluu asioiden tulkitseminen,
niiden kontekstualisoiminen, historiallinen empatiakyky sekä taito tuottaa
erilaisista, usein keskenään ristiriitaisista lähteistä tulkintaa
menneisyydestä. Tähän tarvitaan sisältötietoja. Siksipä kylmän sodan loppumista
Euroopassa tutkiva opiskelija tarvitsee tietoa siitä, mitä Saksassa tapahtui
9.11.1989. Tämä on varmasti sitä, mitä historianopettajan tulisi opettaa - niin
tiedon hankkimista kuin sen analysoimistakin. Aivan yhtä mielenkiintoista olisi
kuitenkin tutkia samaa ilmiötä käyttäen eri oppiaineiden tietoja hyväksi. Miksi
vuoden 1990 Saksan yhdistymisestä käytetään nimitystä Deutsche Wiedervereinigung eikä esimerkiksi Deutsche
Vereinigung tai käsitettä anscluss?
Miksi edelleen Saksan itäosista puhutaan käsittellä Die ehemalige DDR ja millaisia oletuksia tähän käsitteeseen
sisällytetään? Miten länsisaksalainen ja itäsaksalainen sanasto erosi
toisistaan ja löytyykö näitä eroja vielä 25 vuotta maiden yhdistymisen jälkeen?
Luin kieltenopettajan viestin ärsyyntyneenä. Menneisyytemme koostuu joka kolmas vuosi 365 ja joka neljäs vuosi 366 tärkeästä päivästä. Näinä tärkeinä päivinä on kaikkialla maailmassa tapahtunut monenlaisia asioita. Nostamme oppiaineessa nimeltä historia niistä jotkut päivät muita tärkeimpinä esiin, toisia omana aikana tärkeitä tapahtumia emme sen sijaan noteeraa lainkaan. Koen etten niinkään äsyyntynyt siitä, että viestin lähettäjä hyökkäsi historianopettajia kohtaan. Sen sijaan ärsyynnyin siitä, miten vielä edelleen ihmiset kokevat historian vain tietopohjaisena aineena, jossa on kyse muistamisesta, ei ymmärtämisestä.
Keskustelimme tässä päivänä muutamana erään kollegan kanssa identiteettien ominaisuuksista tai kategorioista yleisemmin. Päädyimme siihen, että monet, jos kohta miltei kaikki, kategorisoinnit ovat apurakennelmia ja rakennustelineita ihmiselle ymmärtää maailmaa, todellisuutta, ihmistä yms. Apurakennelmina kategoriat olisi syytä ottaa: ne ovat ihmisten pystyttämiä siksi, että monia asioita ilman niitä on vaikea ymmärtää. Mutta apurakennelmina ne voidaan myös purkaa, jos ne esimerkiksi vaikeuttavat asioiden ymmärtämistä. Koulumaailmassa eri oppiaineiden (kategorioina) pitäisi palvella todellisuuden - mikä ikinä se onkaan - ymmärtämistä. Todellisuus itse ei kuitenkaan jakaannu oppiaineisiin: jos haluamme ymmärtää jotain ilmiötä, ei ole olemassa yhtä oppiainetta ja tiedettä, mille ilmiö olisi alisteinen.
VastaaPoista