Maaliskuun
lopulla 1945 kenraali William Beiderlinden saa tehtäväkseen neuvotella
Heidelbergin antautumisesta ilman sen tuhoamista. Kaupunki oli
Beiderlindenille, joka tunsi saksalaista kulttuuria ja osasi erinomaisesti
saksan kieltä, tuttu. Hän halusi säästää kaupungin, vaikka tehtävä oli kaikkea
muuta kuin helppo. Kaupungissa oli tuhansia vetäytyviä saksalaissotilaita,
joiden käyttäytyminen oli arvoitus.
Neuvottelujen
lopputuloksena sovittiin, että liittoutuneiden joukot ylittävät Neckarin päivänvalossa
30. maaliskuuta. Mikäli he kohtaisivat vastarintaa, kaupunki tultaisiin tuhoamaan.
Kerrotaan myös, että kaupunkiin pudotettiin yöllä lentolehtisiä, jossa
kaupunkilaisille ilmoitettiin kaupungin säästyvän, jos liittoutuneiden valtaus
sujuisi ilman uhreja. Näin tapahtui ja yksi Saksan kauneimmista kaupungeista
säilyi jälkipolvien ihasteltavaksi, pitkälti Beiderlindenin ja saksalaisen
eversti Niessenin neuvottelujen myötä. Tosin väitetään vihollisten välillä
olleen myös salainen sopimus siitä, ettei vanhimpia yliopistokaupunkeja
pommitettaisi ja Heidelbergissä on Saksan vanhin yliopisto.
So
what? Maailmasta eivät vastaavat tarinat lopu, eikä Heidelbergin säästyminen
pommituksilta ole edes niitä ihmeellisimpiä. Useaan kertaan kaupungissa
käyneenä sen kauneus jaksaa kuitenkin aina yllättää. Vanha kulttuuri ja luonto
lyövät kättä maagisella tavalla. Syntyy tunne jostain merkittävästä ja
tärkeästä, kenties jostain samasta, mitä Beiderlinden tunsi Heidelbergia, joka
oli tullut tutuksi koulun saksan tunneilla, kohtaan. Kyse on tunteesta
ihmiskunnan historiaa kohtaan, kiinnittymistä ketjuun, jonka viestikapula
halutaan välittää seuraaville sukupolville. Se tekee tästä(kin) tarinasta
enemmän kuin so what.
Graham
Swift tekee saman romaanissaan Veden maa. Romaanin päähenkilö,
historianopettaja Tom Crick alkaa kertoa oppilailleen tarinoita suvustaan ja
samalla paikallisesta elämästä. Tapahtuu kiinnostuminen, kun kuulija, tarinaan
tutustuja, löytää tarinoista tarttumapinnan ja luo merkityksen/merkityksiä. Historia
nousee teoksessa yli kulloisenkin tapahtuman ja sen sisältöjen. Siitä tulee osa
ihmiskuntaa.
Historian
opetuksen tulisi tarjota oppilaalle kokemus tästä jota voisi kutsua hetkeen
tarttumisena, koska hetkiin liittyy lumo, salaperäisyys, mutta myös ratkaisu ja
seuraus. Se on piste, jossa formaalit historian ymmärtämiseen liittyvät
käsitteet – aika, muutos, jatkuvuus, syy ja seuraus – kohtaavat. Parhaimmillaan
oppija oppii näiden ristipisteessä myös palasen ajattomuutta, nimittäin historian
merkityksen ihmiselle ja samalla ihmiskunnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti