Viime viikot ovat olleet Suomen kannalta surullisia. Ja nyt
viittaan tietysti muutaman viikon takaiseen natsimellakkaan Jyväskylässä.
Asiasta on kirjoitettu blogit ja sanomalehdet täyteen, ja vaikka olen monta
tekstiä lukenut, on minun vaikea − ei mahdoton − ymmärtää, miksi tai miten joku
ajautuu fasismin ja rasismin kannattajaksi. Kenties lähimpänä ymmärrystä olin,
kun pohdin, että ko. fasistien on ehkä yhtä vaikea ymmärtää monikulttuurisuutta,
kuin minun fasismin kannattamista. Niin tai näin, fasistien ymmärtäminen ei ole
tämän kirjoituksen pääteema.
Erityisen surullisia viime viikot ovat olleet opettajille ja
koululaitokselle, väitän. Vaikka tapahtumista ei voi syyttää muuta kuin
osallistujia, osoittavat tapahtumat mielestäni sen, että jotain peruskoulussa
on mennyt vikaan. Ja ei, nyt en viittaa siihen, että olisi unohdettu, että vain
alle sata vuotta sitten natsit järjestelmällisesti tappoivat yli kuusi
miljoonaa juutalaista, ja tämän unohduksen vuoksi fasismin annetaan taas
nousta. Muistamisen tai unohtamisen sijasta vikaan on nähdäkseni menty siinä,
että nykyään on hyväksyttävää käyttää todellisuudesta ja empiriaan perustuvista tosiasioista hyvin, hyvin
kaukana olevia kehnoja argumentteja,
jolloin ne muuttuvat totuudeksi. Toisin sanoen ja kärjistetysti vaikuttaa
siltä, että suomalainen koulujärjestelmä on tuottanut ihmisiä, joille totuus ja
todellisuus ovat valintakysymyksiä. Ja, mikä mielestäni surullisempaa, mikäli
empiiriset tosiasiat eivät vastaa omaa valittua totuutta ja todellisuutta,
tosiasioita ollaan valmiita muuttamaan omien mielipiteiden. totuuden ja todellisuuden jäädessä
muuttumattomaksi. Tällaiselle ajattelulle on tyypillistä, että omaksutaan yksi
muuttumaton kanta ja tästä kannasta pidetään kiinni kynsin-hampain, vaikka kaikki
tosiasiat olisivat sitä vastaan. Tosiasioiden sijaan omaa kantaa tukemaan
etsitään (yleensä Internetistä) pseudo-tietoa tai väitteitä, jotka on yleensä
muodostanut henkilö, jonka kanta asiasta on sama kuin tiedonetsijällä.
Harvinaista ei ole myöskään keksiä puoltavia esimerkkejä tai käyttää puhdasta
kuulopuhetta oman kannan tukemisessa. Tärkeää ei ole se mikä on totta, totta ja
tärkeää on se, mikä tukee omaa käsitystä. Huomattavaa on muuten se, että tällaiseen ajatteluun ei syyllisty ainoastaan radikaali oikeisto; saattaa olla niin, että se on radikaalille ajettelulle tyypillistä poliittisesta asemasta riippumatta.
Miksi tämä on koulun ongelma ja miten koulun tulisi vastata
siihen? Käsitykseni mukaan perinteisesti suomalainen peruskoulu on perustunut
totuudelle. Yhtäältä niin, että opetettavat asiat vastaavat todellisuutta.
Toisaalta siten, että oppilaat ovat oppineet, että mikäli oma mielipide jostain
asiasta ei käy yksiin tosiasian kanssa, on tosiasia mielipidettä määräävämmässä
asemassa totuudesta puhuttaessa. Nyt näyttää siltä, että näistä tavoitteista on
(kenties tahtomatta) tingitty. Mikäli näin on, on vastaus onneksi varsin
yksinkertainen: oppilaille ja opiskelijoille tulisi opettaa muun muassa, että
kaikki ei ole sitä miltä se näyttää, ihmisten puheet eivät välttämättä vastaa
totuutta ja mikäli jokin asia tuntuu vieraalta ja siksi pelottavalta, ei se
välttämättä ole asian ominaisuus, vaan tavallista vieraanpelkoa, mikä helpottaa
asiaan tutustumalla. Tiiviimmin sanottuna oppilaat ja opiskelijat tulisi
opettaa olemaan kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta ja tekemään siitä omia
johtopäätöksiä, jotka perustuvat tosiasioihin eikä kuulopuheisiin tai
keksittyihin faktoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti