Viime aikoina historian
tutkijat ovat esittäneet vaateen, että poliittisten päättäjien olisi
kuunneltava enemmän ammattihistorioitsijoita. Teema nousi esiin esimerkiksi Historian
tutkimuksen päivillä Joensuussa 22.–24.10.2015 professori Maria Lähteenmäen
esityksessä. Myöhemmin Lähteenmäki blogasi esityksensä pohjalta muun muassa
näin: ”Se rooli, mikä historian asiantuntijoilla on ollut antiikista lähtien aina 1990-2000-luvun murtumaan saakka, on ollut opastajan, ajan asiantuntijan,yhteiskunnallisten ja poliittisten asioiden neuvojan, tulevaisuuteen katsojanja erilaisten vaihtoehtoisten mallinnusten rakentajan rooli.”
Samaan aikaan toisaalla…
Helsingin kirjamessuilla
järjestettiin paneelikeskustelu, missä puitiin ”Suomen karmivaa historiaa”. Keskustelussa
oli mukana Suomen tämän hetken medianäkyvyydellä mitattuna tärkein, ja siksi
myös kenties vaikutusvaltaisin historioitsija Teemu Keskisarja. Uuden Suomen
mukaan hän esitti keskustelussa väitteen: ”400 000 asukkaan Suomesta myösvietiin jopa 30 000 naista ja lasta myytäväksi. Kyse oli aivan suoraan orjuudesta, Keskisarja toteaa ja väittää, että väkilukuun suhteutettuna Suomi kärsi orjuudesta pahimpina vuosina enemmän kuin yksikään Afrikan maa.”
Vaatimus historian
suuremmasta merkityksestä on sinänsä validi − historialla soisi olevan suurempi
merkitys yhteiskunnassa ja miksei poliittisessa päätöksenteossakin. Kuitenkin
jokin vaatimuksen ja historioitsijoiden tekemien väitteiden, mistä Keskisarjan
ulostulo toimikoon esimerkkinä, välillä hiertää. Tarkastellaanpa lisää Keskisarjan
hiljattain julkitulleita esiintymisiä, jospa niiden avulla kaiherrus olisi
muutettavissa käsitettävään muotoon.
Teemu Keskisarja oli
erityisen paljon esillä eri medioissa uuden kirjansa julkistamisen tiimoilta syyskuun
puolenvälin tienoilla. Muun muassa YLE nosti pääuutislähetykseen Keskisarjan
uuden tutkimuksen, missä käsitellään Suomen viimeistä teloitettua siviiliä −
huikea suoritus historiantutkijalta ja ehdoton paikka vaikuttaa yleiseen
mielipiteeseen ja päätöksentekoon. Jutussa Keskisarja muun muassa pohtii
kuolemanrangaistusta ja toteaa: ”[…] Se (kuolemanrangaistus) on mun mielestä
semmonen moraalinen joko-tai -kysymys, josta voi erittäin perustellusti olla
kumpaa tahansa mieltä. Et nykyisinhän kuolemanrangaistuksista muistetaan jotkut
yhdysvaltain sähkötuolit ja väärät tuomiot, tai Kiinan stadioneiden
niskalaukaukset tai jotkut isisksen kurkunleikkaajamuslimit. Mut ei suomessa
tollasta ollut. Suomessa kuolemanrangaistus toimi monta sataa vuotta aika
hyvin. […]” (En löytänyt uutislähetystä enää Internetistä, mutta haastattelu,
jonka pohjalta uutinen oli tehty on katseltavissa täältä. Lainattu osio, tai
ainakin sen loppu, oli myös itse uutisissa).
Seuraavana päivänä
(17.9.2015) Keskisarja paistatteli Helsingin sanomien sivuilla kirves
kädessään. Jutun aiheena oli jälleen uusi teos kirvesmurhaaja Toivo Koljosesta.
Jutun ohessa on osio nimeltä Kolme nopeaa,
missä tutkija esittää ajatuksiaan suomalaisista. Kolmantena nopeana Keskisarja
lohkaisee: ”Mikään muu kansa ei ole vainonnut homoja yhtä vähän kuin suomalaiset”.
Kaiherrus alkaa
hahmottua: Suuri ongelma on nähdäkseni se, että minä en ymmärrä mitä Keskisarja
haluaa esittämillään väitteillä sanoa. Saattaa hyvinkin olla niin, että
Suomesta vietiin orjaksi ihmisiä Venäjälle 1700-luvun alkuvuosikymmeninä
suhteessa enemmän kuin Afrikan maista aiemmin tai myöhemmin. Niin ikään saattaa
olla niin, että kuolemanrangaistus toimi Suomessa tai homoja on vainottu meillä
vähemmän kuin muualla, mutta mitä sitten? Asioiden suhteuttaminen historiassa
on tärkeä taito, mutta mitä ihmettä me teemme kyseisenlaisilla suhteutuksilla?
Itse viestin
ymmärtämättömyyteen liittyy myös väitteistä seuraavat johtopäätökset, mihin tutkija ei ota mitään kantaa. Keskisarjan väitteiden pohjalta voidaan esimerkiksi esittää, että Afrikan
orjuus ei ollut suuri asia, tai kuolemanrangaistus voitaisiin ottaa käyttöön
Suomessa, koska se toimi hyvin. Myöskään homoseksuaalien nykyinen
epätasa-arvoinen kohtelu Suomessa ei ole väärin, sillä monissa muissa maissa
homoja on kohdeltu tai kohdellaan vielä huonommin. En malta olla kysymättä: Nämäkö ovat neuvot, mitä tutkija haluaa menneisyyden perusteella poliittisille päättäjille antaa? Haluammeko tosiaan, että tämänkaltaiset viestit kuullaan ja niistä otetaan onkeen? Toki yhtäältä ymmärrän, että
Keskisarja tuskin kannattaa kaikkia mahdollisia johtopäätöksiä, mitä väitteiden
pohjalta voidaan tehdä. Toisaalta olen sitä mieltä, että tutkija ei voi olla
vastuussa kaikista johtopäätöksistä, mitä tutkimusten pohjalta voidaan esittää.
Kuitenkin varsinkin kun Keskisarja ei tee selkoa siitä, mitä hän väitteillään
haluaa sanoa, on äärimmäisten johtopäätösten tekeminen helppoa. Tai oikeastaan
kääntäen, on vaikea nähdä mitä muuta tutkija haluaa väitteellään
”kuolemanrangaistus toimi Suomessa hyvin” sanoa, kuin kannattavansa
kuolemanrangaistuksen palauttamista.
Vaikka esimerkit ovat
vain yhdeltä tutkijalta, Keskisarja ei suinkaan ole väitteidensä kanssa yksin.
Monet tutkijat esittävät, että näin asiat olivat menneessä ja jättävät niistä
vedettävien johtopäätösten tai implikaatioiden tekemisen muille; toisin sanoen
eivät kerro, mitä väitteillään tarkoittavat. Näin ollen, vaikka yhdyn siihen,
että historialla tulisi olla suurempi merkitys yhteiskunnassa, en voi
varauksetta syyttää pelkästään poliittisia päättäjiä: vika ei ole yksin
kuulijassa, jos viesti on epäselvä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti